Visie van de OR op de onderneming
Een OR zonder visie is een OR zonder invloed! Dit is een boude stelling, maar helaas waar. Visie op de onderneming betekent kijk hebben op de onderneming. Een adviseur zonder een eigen kijk op de onderneming kan niet adviseren. Dat is namelijk de essentie van adviseren: de directie anders laten denken. Dat kan alleen als de OR andere gedachten heeft over de over de onderneming dan de directie.
Dit klinkt moeilijker dan het is. In een OR cursus kan deze kijk ontwikkeld worden. Alle medewerkers hebben namelijk zo hun gedachten over de onderneming. Vaak gekleurd vanuit je functie. In een or-cursus met het thema visie op de onderneming zullen deze verschillende visie samengebracht worden. Daarbij worden allerlei analytische en creatieve methodes gebruikt om de visie aan te scherpen en gezamenlijk te maken.
Vanuit deze visie kan de OR de directie adviseren over zaken in de onderneming die de OR beter en anders wil. Dit levert een vruchtbaarder gesprek met de directie op. omdat een gesprek hierover meer op de golflengte van de bestuurder ligt.
Verschillende methodes om een visie te maken:
Methode 1
Het analyseren van de organisatie aan de hand van analyse modellen. Vaak gebruikt daarvoor is de SWOT (Streghts, Weaknesess, Opportunities and Traits)-analyse. Dit levert een analytisch beeld op van de organisatie, maar het is niet altijd eenduidig wat de OR daar dan mee kan.
Methode 2
Vorm op creatieve wijze een beeld van je organisatie door bijvoorbeeld een metafoor te bedenken en deze te tekenen. Dit soort opdrachten werpen vaak een helderder licht op de achterliggende kennis, wensen en angsten van de OR-leden. Het levert meestal een zeer interessant gesprek met de directie op.
Methode 3
Is een combinatie van beide methodes. Deze geeft zowel een analytische als een creatief inzicht in de organisatie.